En ny matvecka

Nu var det dags för mig att laga mat igen! Tycker faktiskt väldigt mycket om vårt upplägg med att laga mat varannan vecka för då ser jag alltid mer fram emot att laga mat när jag inte måste tänka ut maträtter för varje vecka. Dock pratar vi om att göra om upplägget, men vi får se. Än så länge fortsätter vi på detta spår.

Söndag: Tomatpaj – använde mig av Zeinas recepet. Har gjort den flera gånger förut och tycker att den är väldigt god. Väldigt bra att ha till picknick eller till buffé, men nu åt vi den bara som den var med en sallad på sidan. Gjorde den dock med skivor av bifftomater efter att jag fått 2 kg av det i min Too Good To Go-kasse.

Måndag: Pasta med morotspesto – använde mig av Coops recept. Första gången jag testade det, men hade en del morötter hemma som behövde ätas upp och jag fick upp det här förslaget när jag googlade recept med morötter. Glömde att salta och peppra morotspurén så vi fick krydda en massa på tallriken. Helt ok, men kommer inte att göra igen.

Tisdag: Roasted Tomato Bean Soup – Är ju en sucker för soppor. Jag hade tänkt att sopp-perioden var över, men när det visade sig att jag hade alla ingredienser hemma var jag bara tvungen att göra den. Dessutom skulle det ju bli kallare väder igen och då tyckte jag att det var okej att göra soppa, även om det är slutet av april. Jag tyckte den här soppan var SÅ god! Hade dock bara vanliga krossade tomater, men slängde i lite grillad paprika. Man hade nog kunnat ha hälften bönor, hälften pasta för lite skillnad i textur. Men den här kommer jag definitivt att göra om i höst!

Onsdag: Svamp Stroganoff – Siri Barjes recept som jag hittade på hennes Instagram. Jag fick tag på ostronskivling på halva priset för ett par veckor sedan, så nöjd för jag har velat göra det här receptet ett tag men tyckt att skivlingen varit för dyr. Så jag köpte den snabbt som tusan, frös ner och kunde nu äntligen testa receptet. Använde dock röda linser istället för svarta som stod i receptet och det var nog ett misstag. Tror svarta linser hade gett det lite med tuggmotstånd, för det saknades nu. Goda smaker, men tror att jag hade gillat det mer med svarta linser och vanliga champinjoner.

Torsdag: Pastasallad med stekt färsk chorizo. Behövde göra av med sallat och tomater så en pastasallad fick det bli. Råkade dock koka HUR MYCKET PASTA SOM HELST. Chorizon var från Garant, mycket god.

Fredag: Tacopaj – är det fredag så är det. Hade något gammalt recept som jag fått av någon via mejl för flera år sedan, men vilken tacopaj som helst är ju god.

Lördag: Pasta med svartkål och mandel. Svartkålen var rätt bitter, aldrig upplevt den så bitter tidigare. Inte vår typ av rätt tyvärr, och det borde jag väl ha insett innan egentligen, vi gillar vår sås i det här hemmet. Tråkigt avslut på min matvecka, men så blir det ibland!


Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång